Wednesday, 1 February 2017

CIRI-CIRI BILIK DARJAH PADA MASA HADAPAN

            Perkembangan pendidikan negara telah melalui berbagai perubahan sehingga kini. Pembelajaran abad ke 21 merupakan pendekatan terkini dalam bidang pendidikan. Sejajar dengan perkembangan ini, sesebuah bilik darjah perlu diubahsuai bagi mematuhi kehendak pembelajaran abad ke 21. Bilik darjah masa hadapan perlu mempunyai beberapa ciri agar pengajaran dan pembelajaran abad ke 21 dapat dilaksanakan dengan berkesan. Pada pendapat saya ciri-ciri bilik darjah di masa hadapan ialah:
Papan putih di dalam kelas berbentuk kaca yang boleh diprogramkan.
Papan putih di dalam kelas berbentuk kaca seperti skrin komputer yang boleh diprogramkan  memudahkan guru kerana tidak lagi perlu menulis di hadapan semasa mengajar murid. Sebaliknya guru hanya perlu menekan skrin dan memaparkan topik pembelajaran yang akan diajar kepada kanak-kanak. Kaca atau skrin yang yang berfungsi sebagai papan putih di dalam kelas menggunakan tenaga elektrik. Contohnya seperti yang terdapat dalam rajah 1.

Rajah 1. Kaca atau skrin yang berfungsi sebagai papan putih.
Buku teks yang berbentuk tablet.
Buku teks di masa hadapan tidak lagi menggunakan kertas tetapi berbentuk tablet. Dalam satu tablet terdapat semua subjek dan murid hanya perlu mencari dan menekan skrin tablet untuk mencari subjek yang mereka pelajari. Oleh itu, murid tidak perlu membawa buku teks yang berbentuk kertas seperti pada masa kini. Teknologi buku teks yang berbentuk tablet pada masa hadapan akan memudahkan murid apabila mereka belajar. Contohnya dalam rajah 2.

Rajah 2. Buku teks yang berbentuk tablet.
Pembelajaran 'hands-on' dan kolaboratif.
      Bilik darjah pada masa hadapan haruslah mempunyai ruang pembelajaran 'hands-on' yang khas agar kanak-kanak dapat meneroka dan meningkatkan lebih lagi imaginasi mereka. Dalam masa yang sama kanak-kanak akan dapat memperkembangkan lagi kreativiti mereka semasa belajar. Ruang khas untuk pembelajaran ‘hands-on’ ini mempunyai peralatan yang khas seperti meja yang berbentuk kaca dan berfungsi seperti komputer. Kolaboratif dalam kalangan murid juga dapat dipupuk semasa pembelajaran ‘hands-on’. Contoh meja yang berfungsi sebagai pembelajaran ‘hands-on’ seperti dalam rajah 3. Dalam rajah 3 murid belajar menggabungkan warna hanya dngan menekan pada skrin meja sahaja.


Rajah 3. Ruang pembelajaran 'hands-on' dan kolaboratif.

Susun atur dalam bilik darjah disusun mengikut perkembangan teknologi.
Susun atur dalam bilik darjah mengikut arus perkembangan teknologi. Semua bahan bantu mengajar di dalam bilik darjah berasaskan teknologi yang canggih.  Bukan itu sahaja, media yang canggih dan pelbagai disusun secara strategik yang dapat membantu murid meneroka secara bebas dan bekerjasama antara satu sama lain. Contoh susun atur dalam kelas di masa hadapan seperti dalam rajah 4.

 
Rajah 4. Susun atur bilik darjah pada masa hadapan.

         Kesimpulanya, bilik darjah pada masa hadapan haruslah berasaskan teknologi yang canggih mengikut peredaran masa. Hal ini kerana, bilik darjah yang berasaskan teknologi dan mempunyai media yang pelbagai akan dapat membantu perkembangan murid tidak kira dari segi emosi,kognitif, social dan fizikal. Di samping itu, bilik darjah yang serba guna di masa hadapan akan banyak membantu atau memudahkan guru untuk menjalakan sesi pengajaran dan pembelajaran. Suasana bilik darjah serta bahan-bahan yang digunakan oleh murid yang berasaskan teknologi yang canggih akan dapat meningkatkan kualiti dan pengalaman pembelajaran mereka.

Sekian, 

Terima kasih.






 




No comments:

Post a Comment